Actualitat

Carrils bici

La ciutat de Barcelona està avançant a passos gegants pel que fa a la mobilitat sostenible, convertint-se en una ciutat que té una xarxa de més de 200 quilòmetres de carrils bici interconnectats. S'han augmentat un 50% respecte l'any 2014, intentant d'aquesta manera fomentar l'ús de les dues rodes per circular per la ciutat, i mostrant-lo com un mitjà de transport segur, el qual pot conviure amb cotxes i vianants. 

L'estratègia municipal de la bicicleta vol acomplir un objectiu bàsic i primordial: "respectar l'espai de tothom". Això implica, alhora, un seguit de mesures i coordinació com una senyalització adequada, noves regulacions semafòriques, carrils en calçada que alliberin les voreres, etc. 

Des de principis de 2018 estan disponibles 22 carrils bici nous, i està previst que durant el 2019 es puguin inaugurar 13 més, tal com explica l'Álvaro Nicolás, Cap de Gabinet de la Regidora de Mobilitat, Janet Sanz. Aquest augment dels carrils bici a la ciutat s'ha produït amb l'objectiu de consolidar la utilització de la bicicleta com a mitjà de transport sostenible i per incentivar l'ús d'aquest vehicle a nous usuaris. 

 

Malgrat l'increment de carrils bici a la ciutat, no hi ha hagut un gran augment d'usuaris d'aquests,  segons les enquestes d'Ómnibus, encarregades per l'Ajuntament de Barcelona. Les dades fins i tot confirmen que l'ús de la bicicleta com a mitjà de transport durant el mandat d'Ada Colau a la ciutat ha sigut força baix. No obstant, durant l'any 2018 el registre d'usuaris de la bicicleta té un augment respecte a els altres anys de mandat, tant de bicicletes particulars com bicicletes llogades o de la plataforma Bicing.


Els esforços que Ada Colau porta realitzant des de 2015, quan va iniciar el seu mandat, han incrementat el nombre de quilòmetres de carrils bici a la ciutat, però no han provocat l'estimulació suficient pel que fa als usuaris o desplaçaments en bicicleta. L'Associació de Veïns i Veïnes del Poblenou troba innecessaris alguns dels carrils bici, com poden ser els del Passeig Taulat, un carrer on avui dia encara hi ha bicicletes que circulen per l'ampla vorera de la rambla i no utilitzen el carril: "únicament treuen aparcament pels cotxes i, a més a més, la reducció de carrils per a la circulació provoca retencions cada dia". Així doncs, el consideren un carril bidireccional desert que ha empitjorat la situació del veïnat.

Passeig Taulat. Autora: Carla Altadill

Passeig Taulat. Autora: Carla Altadill
Alhora, hi ha una gran diferència entre els districtes i barris que formen la ciutat barcelonina, amb un ús desigual d'aquestes infraestructures destinades als ciclistes. Per exemple, Ciutat Vella és el districte amb el nombre més elevat d'usuaris de la bicicleta: tres de cada deu veïns l'utilitzen per fer els seus desplaçaments. Malgrat això, en aquesta zona únicament s'han fet obres de millores en dos carrils. Això demostraria que la qualitat de les vies no és un dels principals factors que condicionen l'ús de la bicicleta a Barcelona.

Ús de la bicicleta 

Els desplaçaments en bicicleta han augmentat notablement des de l'any 2014 però, malgrat això, no es pot comparar aquesta ciutat amb d'altres europees, que tenen una mentalitat de la bicicleta molt major. Del 2013 al 2016, el nombre de desplaçaments mitjançant la bicicleta va augmentar un 30%, suposant un 2,1% dels desplaçaments que es fan a la ciutat, un percentatge força baix si es compara amb la totalitat de desplaçaments que es realitzen a Barcelona.

Passeig Taulat. Autora: Carla Altadill

Un dels factors pels quals han augmentat aquests desplaçaments són les noves tecnologies, més concretament el negoci digital pel qual es lloguen bicicletes no pròpies per hores o minuts. Aquest mercat digital de la bicicleta suposa un 12% del mercat, tal com s'explica a l'estudi MobilityISDIgital. Uns serveis que estan canviant la manera de desplaçar-se en les grans ciutats com Barcelona i Madrid.

La utilització de la bicicleta com a mitjà de transport s'està convertint en un hàbit per a moltes persones de la Ciutat Comtal i, tal com s'indica en l'estudi, un 30% de la població desitja poder anar en bicicleta per a realitzar els seus desplaçaments. Una altra dada significativa pel que fa a l'ús de la bicicleta és el temps que un barceloní triga a arribar al treball i per tornar a casa. Segons l'estudi, aquesta mitjana es troba al voltant de 29,2 minuts per anar i 28,6 minuts per tornar.

Accidents 

L'accidentalitat dels ciclistes a la ciutat de Barcelona s'ha duplicat més que els desplaçaments en bicicleta. Entre els anys 2010 i 2016 els accidents van augmentar al voltant d'un 109,8%, passant de 387 anuals a 812, segons un estudi del RACC. Aquest també diu que un 12% de les persones que van en bicicleta han patit algun accident al llarg de la seva vida (un 9% dones i un 14% homes) i el 45% restant ha estat a punt de tenir-ne un en el darrer any. 



L'estudi no analitza les causes dels accidents però sí que dóna xifres sobre les persones implicades en aquests. S'explica que en la majoria dels casos únicament hi estan implicats els mateixos ciclistes, i que en la majoria dels casos són accidents que vénen desencadenats per la falta d'atenció mentre se circula en bicicleta. També existeixen casos en els quals s'han vist implicats vianants de la via pública que han creuat per on no li estava permès i han dificultat la circulació del carril bici, entre altres casos.