Futur de la bici

És la bicicleta el futur de Barcelona? 

L'Ajuntament de Barcelona té un objectiu molt clar entre cella i cella: disminuir la contaminació de la ciutat. D'aquesta manera, busquen continuar avançant cap a un model de mobilitat col·lectiu més sostenible, eficient, saludable i equitatiu. Aquí és on entra en acció la bicicleta.

L'objectiu de l'alcaldessa, Ada Colau, és continuar incrementant els quilometres de carril bici que durant els últims anys han augmentat fins als 200 km. Els nous carrils s'estan duent a terme amb les millors condicions de seguretat i qualitat, per intentar així aconseguir que la xarxa ciclista sigui utilitzada pels ciutadans de Barcelona. 

Aquest increment de carrils bici ha fet que en 5 anys, la població que té un carril bici a menys de 300 metres de casa, hagi passat d'un 72% a un 90%. Aquest èxit ha provocat que es creï el projecte 'Bicivia', que preveu connectar 36 municipis metropolitans amb nou grans eixos per a bicicletes amb un total de 414 quilòmetres i una inversió de 60 milions d'euros. L'objectiu d'aquest segons Carles Conill és arribar als 100 quilòmetres el 2020 i als 200 l'any 2025.


Propers carrils bici a Barcelona





Mesures per fomentar la utilització del carril bici

El dia 1 d'aquest any 2019 es va acabar la moratòria que permetia als ciclistes circular per voreres les dimensions de les quals fossin inferiors a 5 metres d'amplada. D'aquesta manera, amb l'entrada del nou any, ha passat a estar activa una llei que permet a la Guàrdia Urbana posar multes de fins a 500 euros a aquells ciclistes que no la compleixin.

Aquesta mesura s'ha adoptat per millorar la convivència entre vianants i ciclistes, a més de buscar una major utilització dels múltiples carrils bici que estan construint arreu de Barcelona. Circular a una velocitat moderada per una d'aquestes voreres equival a 100 euros de multa. Fer el mateix a una velocitat elevada fa que la suma es dobli i arribi als 200 euros. Per últim, circular amb una bicicleta per una vorera amb amplada inferior a 5 metres i donar positiu a la prova d'alcoholèmia són 500 euros de multa.

 


En un principi, els ciutadans de Barcelona no han de tenir problemes per complir aquesta nova llei, ja que un 90% de la població de la ciutat ja disposa d'un carril bici a menys de 300 metres de casa. Els alts càrrecs públics esperen que aquesta xifra pugui continuar augmentant en un futur.

 

La nova iniciativa de Bicing

El servei de Bicing, bicicletes de Barcelona, té com a objectiu reformar, durant aquest 2019, tot el model tal com es coneix avui dia. Aquesta remodelació té com a bases fonamentals abastir més cobertura territorial, crear estacions mixtes on bicicletes elèctriques i convencionals convisquin, incrementar el nombre de bicicletes disponibles i, per últim, ampliar els horaris de disponibilitat. L'empresa, amb la seva constant busca de l'augment de la utilització de la bicicleta, i en conseqüència, de l'ús dels carrils bici, s'ha posat els següents objectius per poder millorar el seu servei cap als ciutadans barcelonins.




El funcionament passa a ser de 24 hores durant els 365 dies de l'any. Així doncs, es podran utilitzar les bicicletes durant la nit. Unes bicicletes que augmentaran, en més d'un 150%, el nombre d'unitats elèctriques disponibles. A finals del 2019 es pretén ampliar el nombre d'estacions mixtes, actualment en 425, les quals puguin acollir bicicletes mecàniques com elèctriques indistintament. També es modernitzaran els sistemes de pagament i d'accés al servei, passant a ser d'aquesta manera un servei modern per a una ciutat moderna capacitada amb múltiples carrils bici, per fer de Barcelona un lloc més sostenible.